Friday, February 18, 2011

فرعون مصر

القصيدة دى كنت كتبها من شهر تقريبا وموجودة فى المواضيع القديمة وانا بقلب كدة لقيتها وكأن قلمى كان حاسس عنى فا حبيت أعيد كتبتها هنا تانى

أنا موسى

أكثرت فسادا فى الأرض وزرعت الشر

وسقيت فسادك بدموع العين المنهمر

وحصدت الظلم بأيدينا ورسمت للموت طريقا مختصر

ورميت بنا فى غيباته وعلمت بأن أخره الموت ولا مفر

ولكن خابت نواياك وضل من عينك البصر

فصارعنا موت مصطنع فصنع بأنفسنا الدرر

فرعون مصر أليك بذاك الخبر

أنا موسى هذا الزمان ألقى ألى بالنظر

مرسل بأمر كتاب الله وبأمر الله قد فاح منى العطر

هذه عصى موسى فى يدى شعب قد مل الذل والفقر

وها نور موسى على كفى قرأن دستور ضيه كالقمر

فرعون مصر أنا موسى ومن عصانى قد كفر

رسالتى كفاك بمصر الضرر أرحل بسلم وقد أعذر من نذر

وأعلم بأنه مهما بك طال العمر

الله قادر أن يأخذك أخذ عزيز مقتدر

فأرحل بسلم من مصر وقد أعذر من نذر

2 comments:

شمس النهار said...

اقل واجب بصراحه

:))))))))))

ماانا عارفه كان حبيبك

ياله مالكش نصيب في العيش والحلاوة اللي كنت محضراهالك

:))))))

واهو مشي زي ماانت عايز
:))))))))

model said...

اللهم ولي من يصلح
رب ولي من يصلح لمصر و ليبيا و بلاد العرب و المسلمين
الا ليه ما في دولة غربية بتثور على حكامخهات
اد كده هما مش حاسين زينا بالظلم و القهر
تحياتي
و سبحان الله كنت تريده ان يرحل
فاراد الشعب كله ما اردت

موجديل
مدونة عايزة اخس

ا